הארה תכניות העשרה בעמ - zomeachc25




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

התוויה צומח שיא - ראש העין . 


 
לוז שנתי  - כרגע לעד סוף מאי, 25 שיעורים. 


 25מפגשים של 45 דקות * 18 קבוצות. 12 מתוכן ביומיים עבור כיתות ג' - חדשים בתוכנית - 240 תלמידים.   
6 מתוכן עבור כיתות ד' - ותיקים.  - 120 תלמידים. 
עד 20 משתתפים בקבוצה 



תוכנית WE MAKE - כיתות ג' : 


 

אשכול 
גדולים 
שם המערך דגשים למדריך מספר 
משכים 
ת.מסירת ציוד  החזרה
1 חשיפה 
הגדרה של מייקינג
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה 
להסביר מה זה מייקינג. 
0.5    
1 הגדרה של מדע ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות 
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. 
0.5    
2 מערך מדענים מי המדען שלדעת התלמידים חסר ברשימה ? עבודה לשבוע הבא להציג אותו  1    
  הוברבורד חוק ברנולי וצינור ונטורי יוצרים כלי פיסקלי מרחף על השולחן  1    
3 משקפת עדשה מקטינה ועדשה מגדילה, במרחק נכון זה מזה, מיצרים משקפת מתקפלת לכיס 1 16.10.25  
  מכונית תנע מכונית עץ מדהימה שנוסעת באמצעות כוח בלון. ישום פעולה ותגובה, השלישי של ניוטון.     
4 קליידוסקופ 3 מראות של משולש שווה צלעות, יוצרות בבואה ענקית של צבעים וצורות.  1 16.10.25  
5 פוליסטיסן כלי טיס פשוט המדגים את חשיבות מושג מרכז כובד של מטוסים.  1 16.10.25  
6 מערכת השמש דו מימד  נלמד את מאפייני כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. סרטוני הרחבה על מערכת השמש. והסבר מדוע יש עונות לשנה.  1 16.10.25  
7 גוני השלד בנייה של דגם שלד האדם, להכרות של מבנה גוף האדם- העצמות.  1 16.10.25  
  ספיירוגרף מעגלים בעלי גלגלי שיניים המאפשרים ציורים מתמטיים מרהיבים.  1    
8 רוטוקופטר  כלי טיס פשוט, הממחיש את הבורג האווירי של דה וינצ'י.  1 16.10.25  
9 סביבוני אילוזיה סביבונים בעלי צורות גאומטריות ההופכות למיוחדות בעת סיבובן.  1    
10 גשר לאונרדו גשר ללא מתירים וללא בסיס, ובכל זאת חזק מאוד. הכיצד?  1    
11 מכונית מגנטית כוחות משיכה ודחייה של מגנטים, להנעה של מכונית קטנה 1    
12 פריסקופ חוק שבירה וההחזרה במלוא הדרו, ליצירת כלי אופטי ההופך אותנו לרואים ובלתי נראים.  1 16.10.25  
  קופסת חקר זכוכית מגדלת עוצמתית לשיעור מעבדת חקר עצמים בהגדלה כגון עלים וחרקים.  1    
13 משקפי תלת מימד משקפת המסוגלת להפוך תמונות דו מימדיות הקיימות בערכה, לתלת מימדיות.  1    
15 סרט הנפשה צמד תמונות, שמעבר מהיר ביניהן, מדמה תנועה. נבנה כמה צמדים שכאלה.  1    
16 צמידי שמש צמידים שיודעים "לזרוח" במגע עם הקרינה האולטרה סגולית. למידה על ספקטרום האור, וכיצב נזהרים בשמש. שיעור לקיץ.  1    
17 ציפור מרכז כובד צורה גאומטרית מורכבת, עם מרכז כובד במקום מפתיע. מדוע ?  1    
  חרק רובוטי חרק הנע באמצעות מנוע גיר בתנועה מצחיקה.  2    
18 זואוטרופ מכשיר המאפשר צפיה בסרט קצר המורכב מאוסף תמונות רבות הדומות אחת לשנייה 1    
  מופע ירח מהו מילוא? מהו מולד ? איך זה קשור לתאריך העברי? מהי תנועת הירח סביב כדו"א? 1    
19 תנועה והסוואה איך בעלי חיים מסוים את עצמם בטבע?  1    
20 תמונות קמות לתחייה שקף ודף שמעבר יחסי ביניהם גורם לתמונה ליצר חיים  1    
21 קופת קסם קוביה שהיא קות חיסכון. בכל פאה שלה יש תעתוע ראיה. ו... קסם העלמת מטבע  1    
25 פתיתי שלג יצירה של שלג מחומר כימי  0.5    
24 פרוזדור אינסופי שתי מראות מקבילות - מראותיים-  מראות דמות המונחת ביניהן אינסוף פעמים...  1    
22 צבעי ניוטון גליון סריג שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור  1    
23 פרפרוקוש  מעוף של חרקים בטבע. יצירת פרפר שעף באמצעות גומיה אוצרת אנרגיה  1    

 
תוכנית לכיתות ד'  . פרק מייקרים 


 

אשכול 
גדולים 
שם המערך דגשים למדריך מספר 
משכים 
ת.מסירת ציוד  החזרה
1 חשיפה 
הגדרה של מייקינג
מ
עבר על ההתוויה של הקורס.
להראות את המערכים, לינקים ככל שהזמן מספיק . לעבור על כל ההתוויה וההדר שלמעלה. נוכחות, רישום שמי. עבודת בית - המדען, ההמצאה הכי חשובה בהיסטוריה לדעתם. להביא א זה לשיעור הבא כעבודת בית - לא חובה 
להסביר מה זה מייקינג. 
0.5    
1 הגדרה של מדע ההבדל בים מדע וטכנולוגיה. דוגמאות. לשתף התלמידים בהמצאות 
הגדולו בכל הזמנים לדעתם. 
0.5    
2 ספיירוגרף מעגלים בעלי גלגלי שיניים המאפשרים ציורים מתמטיים מרהיבים. יש לתת כמיוד קבוע . 20 יחידות  1    
3 תמונות קמות לתחייה שקף ודף שמעבר יחסי ביניהם גורם לתמונה ליצר חיים  1 16.10.25  
4 טביעת אצבע יצירת תבנית של האצבע שלנו מחומר כימי וגוף מחומר נוסף.  2 16.10.25  
5 צבעי ניוטון גליון סריג שבירת האור הלבן למרכיביו ולימוד ספקטרום האור  1 16.10.25  
6 מצפן לימוד שושנת הרוחות ויצירת מצפן לניווט  1 16.10.25  
7 פרפרוקוש  מעוף של חרקים בטבע. יצירת פרפר שעף באמצעות גומיה אוצרת אנרגיה  1 16.10.25  
8-9 מכונית מנוע תמלחת  מכונית הנוסעת על מקור אנרגיה שמקורו בתמלחת (תמיסה מלוחה)  2    
10-11 קטפולטה  כלי נשק קדום שידע לבקע חומות באמצעות אצירת אנרגיה ושחרורה המהיר.  2 16.10.25  
12-13 הולוגרמה  יצירה של דמות מרחפת באויר, מעל מכשיר טלפון, באמצעות מערכת מראות  2    
14 פרוגי המקפצת  התלמידים מכינים בובת צפרדע שבאופן מסתורי מרחפת באוויר. הכיצד?
בשיעור נלמד על מגנטים, כיצד נוצר שדה מגנטי, כוחות משיכה ודחייה ואפילו איך מכינים מגנט .
1    
15 מכונית קבל נבנה מכונית שנוסעת באמצעות אנרגיה טעונה בקבל אלקטרוליטי 1    
16 תהודה קולית לייזר ניסוי שממחיש כיצד נראים גלי הקול שלנו באמצעות קרן לייזר, מימברנה ומסך  1    
  לונה רובר בניה של כלי רכב המשמש לחקר בחלל  2    
17 שעון שמש נבנה שעון שמראה את השעה באמצעות מחזור השמש.  1    
18-19 תלת אופן חשמלי בנייה של תלת אופן הנע באמצעות מנוע חשמלי  2    
20-21 שעון רובוט נבנה שעון שולחני  1    

 

פרק טיסנאות  - 2 מפגשי בנייה. שיעורי תאוריה לרפד את נושאי המייקרים שווה ערך 4 שעות. 


 
שיעור מספר שם המערך למדריך הכשרה מסירה החזרה
  חלוצי תעופה העשרה      
  ההיסטוריה של הטיסנאות חוג הטיסנאות הראשון בישראל העשרה      
  בטיחות בעבודה העשרה      
  הכוחות שפועלים על המטוס  העשרה       
22-24 טריינר קיט ללימוד עקרונות 
בניה, חלקי המטוס, כלי עבודה וחומרים
     
  חלקי המטוס העשרה      
  האטמוספירה העשרה      
  מושגי יסוד באווירודינמיקה העשרה      
  F15 / קונקורד        
  צירי המטוס העשרה      
  


 
התוכנית מתמקדת בנושא מייקרים, בתחומי מדע וטכנולוגיה, התמקדות בפרק תעופה לאשכול ד'  
תוכנייות נפרדות לג' ו ד' לפי הטבלה 
לא חייבים סדר זה של השיעורים, הכל לפי ההצטיידות . אך יש לבצע העל ולפי משכי הזמן, כולל פרקי למידה. 
 -שני המפגשים הראשונים מהווים חשיפה לתחום, ומערכי מבוא. האמור פה הוא חלק בלתי נפרד מהחשיפה. יש לתאם מול התלמידים את דף 
ההתוויה במלואו. 
- מיד אחרי השיעור הראשון - יש לעדכן בחוזר את המשרד את כמות התלמידים בכל קבוצה. 
 -מערכי השיעור ישלבו הקנייה של למידה מדעית לצד הפעילות החוויתית. 
- עבודה על פי עשרת הדברות שלהלן. 
- יש לוודא מחסן ציוד קבוע, מקום לעבודות בלתי גמורות לכל קבוצה. התנהלות שוטפת בסיוע של תורנים. 
- יש לשמור על סדר בציוד. אחד הארגזים שקיבלתם, יש לשים מדבקה "החזרות", ואנו ניקח את התכולה, באופן זה ישמר הסדר. 
- יש לודא קיום של כיתה מתוקשבת, שניתן להקרין בה את העמוד הנוכחי שמלווה את המדריך,
- רצוי כיתה קבועה לכל היום לעומת מצב של מעבר של מדריך בין כיתות - גוזל זמן יקר. 
- אין הכרח לסיים מערך בשיעור אחד. מה שקובע את קצב הכיתה זה התלמידים עצמם. 
- יש לבצע נוכחות תלמידים בכל שיעור. 

 
הסמכות מורה נדרשות להתוויה זו : 

שם ההסמכה  תיאורה: 
מדריך טיסנאות  הסמכת בניית גלשונים מתוכנית, תאוריה. 
מדריך WE MAKE עבודה בשיטת המייקרס של הארה עם התנסות בחלק הערכות 



      
עשרת הדברות לשיעור מוצלח: 

1. פעם ראשונה שאתה מעביר מערך לכיתה הראשונה? ודא שבנית אותו בעצמך! עברת על כל המערך בצורה מדוקדקת ושידאתם שאתם סגורים על כל התכנים בו. ההכשרות לא מספיקות !  
2. את המודל שבנית, קח אתך לכל תחילת שיעור - להצגת הפעילות. תמונה שווה אלף מילים, תחשוב כמה מודל שווה. 
3. ודא שתמיד תהיה באמתחתך תכנית פעולה וציוד נגיש למערך נוסף. אין לדעת מה ישתבש. 
4. התחל כל שיעור בקריאת שמות ! תגיע למחצית השנה ולא תכיר שמות ? באסה. מעבר לזה הדבר יוצר סדר ומחויבות. אפשר לקבל מאתנו מדבקות לרשימת השם. עוזר מאוד לפנות לילדים בשמם עד להכרות. בחטיבות ביניים ותיכונים. חובה למלא את מערכת המשוב בהתאם להנחיות בית הספר, ללא כן, תוך מספר שיעורים ספורים, תשאר ללא תלמידים. 
5. שמור על מבנה של שיעור: הצגת השיעור, בנייה משולבת בידע תאורטי נהיר ומונגש, סיכום שיעור, ו.... צוהר למה שעושים שיעור הבא. השתמש בלוח, הרחב ידעתך בויקיפדיה, יוטיוב,  השתמש במבחנים הדיגיטליים שיש בכל מערך שיעור, הבא את הידע שלך לכיתה, שתף את התלמידים, שאל שאלות, קיים שיח ער. 
6. אין לבצע מערך בפחות מהמזמן שהוקצה לו בהתוויה! ניתן לבצע שיעור ביותר מהזמן, אם הנסיבות מבקשות זאת. אך הצמדות להתוויה היא הנכונה ביותר. לכל מערך יש את כמות המשכים שעליו הוא מבוסס והמלצתנו לתוכן שיש להעביר, בכל משך. עבודה לפי המלצה זו מחויבת ותקל עליך את התכנון והביצוע.  
7. על כל מדריך לוודא שיש לו כיתה נאותה, אמצעי מולטימדיה מלאים, מקום אחסון לעבודות בלתי גמורות. ביקשת ולא קיבלת? נא לערב המשרד. 
8. המשרד מספק את הציוד לבית ספר. באחריות המדריך לדעת מה קיבל, מה השתמש, מה נשאר, מה מחזיר ולדרוש חוסרים. זה לא עובד בלי ששני הצדדדים מכירים היטב את המצב. המערב של כולנו על הנושא הוא באמצעות טופס הדיווח של המדריך. שם יש לדווח מה נעשה בכל שיעור. 
9. שיווק, כן. גם כאן. בכל יום עבודה יש לצלם את המערך שעשית ולשלוח לאחראי במוסד הלימוד. מה שלא צולם לא קיים. מספיקה תמונה אחת מקבוצה אחת שמספרת את היום. 
10. דאג לעצמך לסביבת עבודה נוחה, תגיע קצת קודם, הבא אתך כריך, תרמוס, בקבוק מים. תתערבב עם החברים בחדר מורים. תהנה.




[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים