מס משכים 2 משך 1: לומדים את התאוריה שעומדת מאחורי ההמצאה ותחילת בניה
משך 2: סיום בניה ובדיקת המודל
שם הפעילות:
"חוקרים את מאדים" – בונים דגם של רכב חלל רובוטי
רובר (ROVER) הוא רכב חלל רובוטי, שנועד לנוע על פני שטח של כוכבי לכת ולבצע משימות חקר במקום שבו בני אדם לא יכולים עדיין לנחות.
הוא מופעל בדרך כלל מרחוק על ידי תחנות בקרה בכדור הארץ או על ידי תוכנה אוטונומית, ונושא עימו מצלמות, חיישנים ומכשירים מדעיים.
הרובר מצויד בגלגלים מיוחדים המאפשרים לו לנוע בשטח סלעי, מאובק או משופע – כמו זה שעל פני מאדים.
בניגוד ללוויינים שמקיפים כוכב, רובר נוחת על הקרקע ונוסע לאזורים שונים כדי לאסוף מידע מפורט יותר.
הוא פועל בעזרת מקור אנרגיה פנימי – לרוב סוללות נטענות או פאנלים סולאריים.
אחד היתרונות המרכזיים שלו הוא היכולת לבצע חקר בשלט רחוק ללא סיכון חיי אדם.
בניית רובר מלמדת ילדים כיצד לתכנן מערכת שכוללת תנועה, שליטה, יציבות, ותגובה לתנאי שטח.
אנו לומדים עקרונות חשובים בהנדסה, באלקטרוניקה ובתכנון חכם של מבנה.
הפעילות עם רובר מחברת בין מדע לדמיון – וממחישה איך רעיון מהדמיון יכול להפוך לכלי חקר אמיתי.
זהו שילוב מרתק בין טכנולוגיה, לחקר החלל.
1. חקר החלל
חקר החלל הוא תחום מדעי וטכנולוגי שבו בני האדם בודקים את היקום שמחוץ לכדור הארץ.
הילדים נחשפים כאן לשאלות כמו: איך מגיעים לכוכבי לכת אחרים? מה מטרת המשימות לחלל? מהו לוויין?
הרובר הוא דוגמה מצוינת ליישום בחקר החלל – רכב בלתי־מאויש שמנחיתים על כוכב אחר, כדי לאסוף מידע, לצלם תמונות, לבדוק את הרכב הקרקע ולחפש סימני חיים.
כך הילדים מבינים שחלל הוא לא רק "ריק", אלא מקום אמיתי עם תנאים משתנים, שמזמין לחקור, לגלות וללמוד.
2.הנדסה רובוטית
הנדסה רובוטית עוסקת בבנייה, תכנון ושליטה על רובוטים – מכונות שמסוגלות לפעול בצורה אוטונומית או לפי פקודות.
כשהילדים בונים רובר הם לא רק מדביקים חלקים – הם מתמודדים עם בעיות אמיתיות:
איך לגרום לרכב להיות יציב? איך לחבר גלגלים שיסתובבו יחד? מה קורה אם מרכז הכובד לא מאוזן?
כך הם לומדים להפעיל שיקול דעת הנדסי, לחשוב בצורה מערכתית, ולבצע ניסוי וטעייה – בדומה למה שעושים מהנדסים מקצועיים בחברות חלל.
3. מערכות חשמליות פשוטות
כל רובר, גם הפשוט ביותר, פועל בעזרת מעגל חשמלי.
הילדים לומדים מהו מקור מתח (סוללות), מה תפקידם של חוטים (הולכה), מהו צרכן (מנוע), ומה קורה כשמעגל פתוח או סגור.
בפעולה מעשית – הם מחברים, בודקים, מתנסים, ומבינים איך הזרם זורם ואיך כל חלק במערכת משפיע על התוצאה.
כך הילדים מקבלים הבנה ראשונית וחשובה מאוד על איך כל מכשיר חשמלי סביבם פועל – מטלפונים ועד מכוניות חשמליות.
4. מושגים טכנולוגיים
רובר הוא לא סתם צעצוע – הוא טכנולוגיה.
הילדים נחשפים כאן ליסודות חשובים כמו:
שליטה מרחוק (Remote Control) – איך אפשר להפעיל משהו שנמצא מאות מיליוני קילומטרים מכאן?
משוב (Feedback) – איך המערכת "יודעת" אם הפעולה הצליחה?
תקשורת בין מחשבים – איך מידע נשלח ונקלט מרחוק?
גם אם הדגם בכיתה אינו כולל שליטה חיצונית, הילדים לומדים עקרונות תקשורת בין בני אדם לרובוטים – בסיס חשוב לעולם של בינה מלאכותית ורובוטיקה.