הארה תכניות העשרה בעמ - כיתות א' - ב'




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

קייטנות סל המדע כיתות א' - ב'

יום ראשון

נפתח את היום הראשון של הקייטנה בהיכרות עם התלמידים. נתחיל בסבב שמות ואיזשהו
משחק חברה קצר כדי לייצור גיבוש בקבוצה. הציגו את עצמכם ועשו אתם תאום ציפיות, מעבר על הלו"ז של הקייטנה כולה שמצורף לכם לערכה, לאחר שתליתם אותו על הלוח.  הציגו בפניהם תערוכה של כל תוצרי הקייטנה שבניתם לפני כן . הרגעים הללו של הפתיחה הם החשובים ביותר .
אמרו לתלמידים כי בסיום הקייטנה תקיימו תערוכה נוספת, הפעם עם התוצרים שלהם. כל מצטיין במערך במהלך הקייטנה ישמור את העבודה שלו לתערוכת הסיום. מתוכם תעניקו פרס, שמצורף לערכה, לחניך המופת של הקייטנה. 

זה זמן טוב עכשיו לבצע בדיקת נוכחות ולסמן בדף. לזכור לעשות זאת בכל יום יש לשמור את הטופס אצלך עד שתידרש להגישו. 

לאחר מכאן נדון עם התלמידים על שם הקייטנה -
מה זה מדע וטכנולוגיה? כל תלמיד יספר על המדען/ההמצאה/התגלית האהובה עליו.
ולאחר מכאן נציג בפני התלמידים את 10 המדענים החשובים בהסטוריה ו 6 המדענים
הישראלים שזכו בפרס נובל לכימה, נראה לתלמידים את התמונה של המדען ונספר על 
התרומה שלו למדע. את המדענים אנחנו תולים על הלוח עם מעט סלוטייפ דו צדדי. כך שתמונותיהם ילוו אותנו לאורך כל ימי הקייטנה. 
שימו לב שתמונה אחת נשארת ריקה , היא שמורה לאחד מילדי הקייטנה, שחפץ להיות המדען הבא.
תלו ליד המדענים גם את סילבוס הקייטנה, הוא יעזור לכם לעשות סדר. את כל מה שתליתם זכרו לקחת אתכם בסיום, לקייטנה הבאה. 

יש לבקש מהילדים להגיע לקייטנה בכל יום עם תיק, בקבוק מים, קלמר וכלי כתיבה וזוג סוללות שידרש להם.  


נתחיל את המערך הראשון בקייטנה, הכנת סליים, נספר לילדים על ההיסטוריה של הסליים ועל המבנה הכימי שלו.
הילדים מאוד אוהבים את המערך הזה, חשוב שכל ילד יכין את תמיסת הדבק עם הצבע ואתם תהיו אלו שתקפידו לחלק את המינון של תמיסת הבורקס. להקפיד על ניקיון הכיתה. 

בסיום היום נעבור למערך שנקרא מאובנים. נלמד מהם, כיצד הם נוצרו, נראה את הסרטים שקשורים בגילוי מאובנים וחשיבותם להבנת המדע, 
ונחשוף אנחנו בעצמנו דינוזאור שקבור כבר מיליוני שנה בתוך סלע והשתמר כמאובן. לכל תלמיד יוצא דינוזאור אקראי. נשתמש במגדיר הדינוזאורים שבמערך כדי שכל תלמיד יזהה את סוג הדינוזאור שהצליח להציל. המערך מייצר הרבה שירים של חימר וחשוב לשמור על הניקיון. 

יום שני

את היום השני נפתח בבניה של מטוטלת, לאחר הבניה נתן לילדים לחקור את עקרונות המומנט
(מרחק ומשקל). ונסביר להם על מרכז כובד ואיך הוא בא לידי ביטוי במטוטלת.

בהמשך היום נבנה עם הילדים את הרוטוקופטר נסביר לילדים על עקרון הבורג האווירי שהגה לאונרדו
דה וינצי. נצא לחצר ונשגר את החץ באוויר.

בסוף היום נבנה עם הילדים את המכונית המגנטית, נלמד את התלמידים יכולות המשיכה והדחיה של
המגנטים. נבחן אלו כוחות פעלים על המכונית וכיצד ניתן להגביר את מהירות המכונית. לפני שנרכיב
את המכונית נשחק עם המגנטים בקומבנציות המתוארות במערך.

יום שלישי

את היום השלישי נפתח בבנית קליידוסקופ, נתחיל את הבניה במזיגה של מעט דבק פלסטיק לתחתית כוס
יין קטנה חד פעמית ונפזר עליה חרוזים - ונתן לזה להתייבש. בינתיים נקח שתי מראות ונראה מה קורה 
לאובייקט שנמצא בין המראות כאשר אנחנו משנים את הזווית בין המראות,  ככול שהזווית קטנה יותר כך
מספר הפעמים שהאובייקט מופיע גדל (מספר הפעמים שווה ל 360 חלקי הזווית בין המראות). לאחר מכן
נסיים לבנות את הקליידוסקופ ונתבונן בחרוזים.

בהמשך היום נבנה מודל דו מימדי של מערכת השמש, זה מערך שמכיל המון ידע על מערכת השמש וכוכבי הלכת. מומלץ לגזור, כל כוכב בנפרד, לדון בו ורק אז לעבור לכוכב הבא. נתחיל בכוכב חמה הקרוב לשמש. המערך מכיל מספר סרטונים מרהיבים, כדאי לשלב אותם בין הדיון על כוכבי הלכת. 

נסיים את היום בבניה של פוליסטיסן, לאחר שבנינו את הטיסן ודיברנו עם התלמידים על הכוחות הפועלים על המטוס וכוח העילוי - נדבר עם התלמידים על עיקרון מרכז כובד. נראה מה קורה כאשר אנחנו זורקים את הטיסן ללא משקל מקדימה/ עם סיכה אחת/ עם שתי סיכות/ שלוש סיכות.
נעשה תחרות הטסה לרוחק של הטיסן, נראה מי מהילדים מצליח לזרוק את הטיסן כך שיחזור
אליו (במעגל). את כל הפעיליות נעשה בזהירות אם נרוץ מהר ונדרוך אחד לשני על הטיסנים
שנחתו - נהרוס אותם.

יום רביעי

את היום הרביעי נפתח בבניה של משקפת, נלמד על חוש הראיה שלנו וכיצד הוא עובד, נלמד מה קורה לקרני האור
שהן פוגעות בעדשות. נדבר על ההבדל בין עדשה למראה. נעשה משחק מי מצליח לקרוא/ לזהות
מרחוק יותר בעזרת המשקפת. חשוב לתת לילדים משחק בעדשה המקטינה והמגדילה לפני הרכבת המשקפת עצמה. 

בהמשך היום נבנה עם הילדים את המערך משקפי תלת מימד, כל תלמיד יכין משקף ויצפה בתמונות
שמגיעות ביחד עם הערכה. נקח את התמונות הנוספות, נדביק אותם על קרטון ונגזור. נלמד את הילדים
כיצד המוח שלנו תופס את העולם התלת מימדי בו אנו חיים.

נשוחח עם הילדים על מדענים חשובים שהיו פורצי דרך ואמיצים. תוכלו לקרוא עליהם כאן. נתמקד במדען ג'ורדנו ברונו, אשר הקריב את חייו למען המדע בימים חשוכים בהם לא אפשרו לבני האדם להביע דעות משל עצמם. קיימו דיון בנושא וראו מה דעתם של הילדים על כך. 

נמשיך במערך נחמד, פשוט וחשוב. צמידי שמש. נכין אותו, נבין את העקרון המדעי שלו בנושא הקרינה,  נצא לשמש לזמן קצר ונראה איך הוא פועל,
שנחזור נקיים את פעילות חכם בשמש שבמערך וחשובה מאוד ללימוד במסגרת קייטנות קיץ. 

חלק לילדים את חולצת הקייטנה.

יום חמישי
נכין יחד את מערך המטוס החשמלי. הקפדה על צביעה של החלקים והפעלת הפרויקט עם הסוללות שברשותכם ושל הילדים.  
בהמשך היום נבנה את מערך סרט ההנפשה, שימו לב שיש לו גם חלק של תאומטרופ - תוכי בכלוב. ואפשרות הרחבה שכל ילד יבצע סרט משלו ביצירתיות האישית של כל משתתף. נסו להצליח שכל תלמיד יבצע את הסרטים כולם. 

בסוף היום נלמד על תנועה והסוואה בטבע. אתם מכינים לוח עם גל דפי הרקע שקיבלתם, והתלמידים מכינים בעלי חיים עם רקעים שונים. נסו גם כאן שכך ילד יבצע כמה שיותר בעלי חיים. 

נעשה סיכום של השבוע העמוס שעברנו נבצע את התערוכה, נכריז על תלמידים מצטיינים, ונפרד מהילדים.

חשוב, לאסוף אתך את הדפים שתלית בתחילת הקייטנה, לודא שיש ברשותך דף נוכחות ממולא ושאתה לוקח אתך את כל הציוד שנותר בקייטנה ולא משאיר אחריך דבר. 










[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים