הארה תכניות העשרה בעמ - science brener




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 


יום ראשון
נפתח את היום הראשון בקייטנה בהיכרות התלמידים. נתחיל בסבב שמות ומשחק חברה קצר כדי לייצור גיבוש בקבוצה.
עכשיו זמן טוב לבצע בדיקת נוכחות ולסמן בדף. לזכור לעשות זאת בכל יום יש לשמור את הטופס אצלך עד שתידרש/י להגישו.
הציגו את עצמכם ותאמו איתם ציפיות. עברו על הלו"ז של הקייטנה כולה המצורף לכם לערכה לאחר תליתו על הלוח. הציגו בפניהם תערוכה של תוצרי הקייטנה שבניתם לפני כן. הרגעים הללו של הפתיחה הם החשובים ביותר.
בקשו מהילדים להגיע לקייטנה בכל יום עם תיק, בקבוק מים, קלמר וכלי כתיבה וזוג סוללות שידרש להם. 

לאחר מכן בוחרים שם לקבוצה, מצירים דגל עבור הקבוצה וכותבים המנון. חשוב שכל הילדים ישתתפו בתהליך על מנת להקנות תחושת שייכות לקבוצה.
חשוב! לפני ארוחת עשר מתרגלים יציאה לשטח פתוח בעת שמיעת אזעקת אש (צפצוף נדלק-כובה) או רעידת אדמה וירידה למקלט או שטח מוגן בעת שמיעת אזעקה עולה יורדת (מומלץ לתאם עם מנהל/ת הקיטנה).

לאחר ארוחת עשר נתחיל במערך הראשון של הקיטנה: 10 המדענים החשובים בהסטוריה ו-6 המדענים הישראלים שזכו בפרס נובל לכימה, נראה לתלמידים את התמונה של המדען ונספר על התרומה שלו למדע.
את המדענים אנחנו תולים על הלוח עם מעט סלוטייפ דו צדדי. כך שתמונותיהם ילוו אותנו לאורך כל ימי הקייטנה. 
שימו לב שתמונה אחת נשארת ריקה , היא שמורה לאחד מילדי הקייטנה, שחפץ להיות המדען הבא.

נעבור למערך השני בקיטנה: הכנת סליים. נספר לילדים על ההיסטוריה של הסליים ועל המבנה הכימי שלו.
הילדים מאוד אוהבים את המערך הזה, חשוב שכל ילד יכין את תמיסת הדבק עם הצבע ואתם תהיו אלו שתקפידו לחלק את המינון של תמיסת הבורקס. להקפיד על ניקיון הכיתה.

נסיים את היום עם המערך השלישי בקיטנה: פריסקופ צוללות. נדבר עם הילדים על חוק ההחזרה ונתחיל בהכנת כוס עם דבק וחרוזים.
נבצע ניסוי בעזרת המראות (ראו סרטון הדגמה בקישור למערך) ורק אז נרכיב ונצבע את הפריסקופ.


יום שני
נפתח את היום השני בבנית מאזניים. תשומת הלב לצביעה של המערך וניסוי וטעייה בעת שימוש במשקלים ואורכי זרועה שונים. לבצע השערת מחקר, ניסוי ומסקנה. איך אפשר לשקול במדויק משקלים שונים אם ידוע שמטבע של 10 אגורות שוקל 4 גרם?

נלמד על כוכבי הלכת במערכת השמש ונכין מודל דו מימדי של מערכת השמש. בהכנת המודל יש להסביר על כל כוכב לכת טרם הדבקתו בדף. שימו לב גם למפת המרחקים האסטרונומים שבצד ימין למטה. יחידה אסטרונומית אחת (1AU) מייצגת את מרחק כדור הארץ מהשמש, מה אפשר ללמוד מכך על גודל מערכת השמש?

נסיים את היום בבנית מפת כוכבים המנבאת את שמי הלילה בכל תאריך בו נבחר הציעו לילדים לצפות בשמים כפי שנראו בליל הולדתם ואתגרו אותם ביציאה החוצה וצפיה בשמי הלילה עוד היום, אך שימו לב שזיהום אור ואויר לא יאפשרו לראות את כל גרמי השמים כפי שמוצגים במפה אלא רק בחלקם.


יום שלישי
נפתח את היום בבנית מאוורר סולארי. נלמד על אנרגית השמש שהינה אנרגיה ירוקה (מתחדשת) ועל התא הסולארי שמפיק אנרגיה אלקטרומגנטית מאנרגיה סולארית. לאחר בנית המאוורר נצא לאור השמש לראות את המאוורר מסתובב אך - אין לשהות ארוכות בשמש.

נבנה פוליסטיסן ונדבר על האסטרונומים החשובים בהסטוריה ועל סיפורו של ג'ורדנו ברונו.
לאחר שבנינו את הטיסן ודיברנו עם התלמידים על הכוחות הפועלים על המטוס וכוח העילוי - נדבר עם התלמידים על עיקרון מרכז כובד. נראה מה קורה כאשר אנחנו זורקים את הטיסן ללא משקל מקדימה/ עם סיכה אחת/ עם שתי סיכות/ שלוש סיכות.
נעשה תחרות הטסה לרוחק של הטיסן, נראה מי מהילדים מצליח לזרוק את הטיסן כך שיחזור
אליו (במעגל). את כל הפעיליות נעשה בזהירות אם נרוץ מהר ונדרוך אחד לשני על הטיסנים
שנחתו - נהרוס אותם.

נכין צמידי שמש שזורחים בצבעים שונים באור השמש וכך משמשים לזיהוי קרינת UV.
הסבירו לילדים את החשיבות בנקיטת זהירות בעת חשיפה לאור השמש, השתמשו במערך "חכם בשמש" המצורף בגוף מערך הצמידים.


יום רביעי
נתחיל את היום בבנית הרוטוקופטר נסביר לילדים על עקרון הבורג האווירי שהגה לאונרדו
דה וינצי. נצא לחצר ונשגר את החץ באוויר.

נכין סרט הנפשה - תאומטרופ. אפשרו לילדים לצייר סרט הנפשה ייחודי שלהם בנוסף לסרטים המוכנים. צביעת הסרטונים עשויה לפגוע באיכות הסרטון כאשר הצביעה לא אחידה.

נבנה את עריסתו של ניוטון ובעת בנית המתקן נשתדל לכיוון את החוטים כך שכל הכדורים תלויים בדיוק באותו גובה ובאותו קו.
ביחד עם התלמידים נחקור את המתקן ונבין מדוע שחרור שני כדורים בצד אחד גורם לשני כדורים לעלות בצד השני (למה לא
רק כדור אחד?). נשוחח על המדען שנחשב בעיני רבים לגדול מכולם - סר איזק ניוטון וגם על שלושת חוקי התנועה החשובים שהגה.


יום חמישי
נפתח את היום בבנית ציפור מרכז משקל. את הציפור יש לצבוע לפני הבניה ולאחר הבניה יש לבצע השערת ניסוי ולשער מה יקרה כאשר נשנה את מיקום המשקולות וננסה להסביר מדוע התוצאות הן כפי שהתקבלו.

נמשיך במערך כדורי ברנולי. חשוב להתחיל את המערך הזה בהשערת מחקר, לכתוב על הלוח את תשובות המשתתפים, ורק אחרי זה להדגים מה קורה בפועל, להפתעת התלמידים ולתת להם לבנות דגם משלהם. לשוחח על ברנולי ולצאת עם דגם צבוע יפה. הקפידו לנשוף בין הכדורים בצורה נכונה. 

נסיים בהכנת תמונות הקמות לתחיה בעזרת שקף. איך זה עובד? מה בשקף גורם לתמונה להשתנות?



[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים