הארה תכניות העשרה בעמ - כיתות ג' -ד'




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

קייטנות סל המדע כיתות ג' - ד'

יום ראשון

נפתח את היום הראשון של הקייטנה בהיכרות עם התלמידים. נתחיל בסבב שמות ואיזשהו
משחק חברה קצר כדי לייצור גיבוש בקבוצה. הציגו את עצמכם ועשו אתם תאום ציפיות, מעבר על הלו"ז של הקייטנה כולה שמצורף לכם לערכה, לאחר שתליתם אותו על הלוח.  הציגו בפניהם תערוכה של כל תוצרי הקייטנה שבניתם לפני כן . הרגעים הללו של הפתיחה הם החשובים ביותר .
אמרו לתלמידים כי בסיום הקייטנה תקיימו תערוכה נוספת, הפעם עם התוצרים שלהם. כל מצטיין במערך במהלך הקייטנה ישמור את העבודה שלו לתערוכת הסיום. מתוכם תעניקו פרס, שמצורף לערכה, לחניך המופת של הקייטנה. 

זה זמן טוב עכשיו לבצע בדיקת נוכחות ולסמן בדף. לזכור לעשות זאת בכל יום יש לשמור את הטופס אצלך עד שתידרש להגישו. 

לאחר מכאן נדון עם התלמידים על שם הקייטנה -
מה זה מדע וטכנולוגיה? כל תלמיד יספר על המדען/ההמצאה/התגלית האהובה עליו.
ולאחר מכאן נציג בפני התלמידים את 10 המדענים החשובים בהסטוריה ו 6 המדענים
הישראלים שזכו בפרס נובל לכימה, נראה לתלמידים את התמונה של המדען ונספר על 
התרומה שלו למדע. את המדענים אנחנו תולים על הלוח עם מעט סלוטייפ דו צדדי. כך שתמונותיהם ילוו אותנו לאורך כל ימי הקייטנה. 
שימו לב שתמונה אחת נשארת ריקה , היא שמורה לאחד מילדי הקייטנה, שחפץ להיות המדען הבא.
תלו ליד המדענים גם את סילבוס הקייטנה, הוא יעזור לכם לעשות סדר. את כל מה שתליתם זכרו לקחת אתכם בסיום, לקייטנה הבאה. 

יש לבקש מהילדים להגיע לקייטנה בכל יום עם תיק, בקבוק מים, קלמר וכלי כתיבה וזוג סוללות שידרש להם.  


נתחיל את המערך הראשון בקייטנה, הכנת סליים, נספר לילדים על ההיסטוריה של הסליים ועל המבנה הכימי שלו.
הילדים מאוד אוהבים את המערך הזה, חשוב שכל ילד יכין את תמיסת הדבק עם הצבע ואתם תהיו אלו שתקפידו לחלק את המינון של תמיסת הבורקס. להקפיד על ניקיון הכיתה. 

בסיום היום נעבור למערך שנקרא זאוטרופ. שימו לב שיש שתי אפשרויות לבחירה. שכל תלמיד יבחר את הסרט המתאים לו יותר. 

יום שני

את היום השני נפתח בבניה של משקפת, נלמד על חוש הראיה שלנו וכיצד הוא עובד, נלמד מה קורה לקרני האור
שהן פוגעות בעדשות. נדבר על ההבדל בין עדשה למראה. נעשה משחק מי מצליח לקרוא/ לזהות
מרחוק יותר בעזרת המשקפת. חשוב לתת לילדים משחק בעדשה המקטינה והמגדילה לפני הרכבת המשקפת עצמה. 

בהמשך היום נבנה מודל תלת מימדי של מערכת השמש, זה מערך שמכיל המון ידע על מערכת השמש וכוכבי הלכת. מומלץ להתקין, כל כוכב בנפרד, לדון בו ורק אז לעבור לכוכב הבא. נתחיל בכוכב חמה הקרוב לשמש. המערך מכיל מספר סרטונים מרהיבים, כדאי לשלב אותם בין הדיון על כוכבי הלכת. יש שם גם פרק מעניין על האסטרונומים הגדולים של כל הזמנים. לא לוותר ! 

נסיים את היום בהכנה של מפת כוכבים, לאחר שבנינו את המפה כל תלמיד יראה אלו קבוצות
כוכבים מופיעים בשמי הלילה בתאריך הלידה שלו. נלמד על השימוש בכוכבים ככלי ניווט בעבר.
נלמד מה הם בעצם הכוכבים ולמה רואים אותם רק בלילה.נראה לילדים את הסרטון על שביל
החלב.בתחתית הדף.

יום שלישי

את היום השלישי נפתח בבנית קליידוסקופ, נתחיל את הבניה במזיגה של מעט דבק פלסטיק לתחתית כוס
יין קטנה חד פעמית ונפזר עליה חרוזים - ונתן לזה להתייבש. בינתיים נקח שתי מראות ונראה מה קורה 
לאובייקט שנמצא בין המראות כאשר אנחנו משנים את הזווית בין המראות,  ככול שהזווית קטנה יותר כך
מספר הפעמים שהאובייקט מופיע גדל (מספר הפעמים שווה ל 360 חלקי הזווית בין המראות). לאחר מכן
נסיים לבנות את הקליידוסקופ ונתבונן בחרוזים.

בהמשך היום נבנה עם הילדים את מערך נורת שולחן לד, לילדים רבים מערך זה הוא בעצם המעגל החשמלי 
הראשון שהם בונים בעצמם. נעבור איתם על כל חלקי המעגל (סוללה, מפסק, נורה) ונסביר את תפקידו
של כל רכיב. נסביר לילדים מה זה בעצם חשמל ואיך הוא עובד.

נשוחח עם הילדים על מדענים חשובים שהיו פורצי דרך ואמיצים. תוכלו לקרוא עליהם כאן. נתמקד במדען ג'ורדנו ברונו, אשר הקריב את חייו למען המדע בימים חשוכים בהם לא אפשרו לבני האדם להביע דעות משל עצמם. קיימו דיון בנושא וראו מה דעתם של הילדים על כך. 

נסיים במערך נחמד, פשוט וחשוב. צמידי שמש. נכין אותו, נבין את העקרון המדעי שלו בנושא הקרינה,  נצא לשמש לזמן קצר ונראה איך הוא פועל,
שנחזור נקיים את פעילות חכם בשמש שבמערך וחשובה מאוד ללימוד במסגרת קייטנות קיץ. 

יום רביעי

נתחיל את היום במכונית רחף. השתמשו בסוללות שהילדים הביאו או שלכם כגיבוי. צאו לחצר להפעלת המכוניות. 


בהמשך היום נבנה עם הילדים את המערך משקפי תלת מימד, כל תלמיד יכין משקף ויצפה בתמונות
שמגיעות ביחד עם הערכה. נקח את התמונות הנוספות, נדביק אותם על קרטון ונגזור. נלמד את הילדים
כיצד המוח שלנו תופס את העולם התלת מימדי בו אנו חיים.


נסיים את היום במערך בשם עריסתו של ניוטון, כאשר אנחנו בונים את המתקן נשתדל לכיוון את
החוטים כך שכל הכדורים תלויים בדיוק באותו גובה ובאותו קו. ביחד עם התלמידים לחקור את מתקן
וננסה להבין מדוע שאנחנו משחררים שני כדורים בצד אחד אז שתי כדורים עולים בצד השני (למה לא
רק כדור אחד?). נקיים שיחה חשובה בנושא המדען שנחשב בעיני רבים לגדול מכולם - סר איזק ניוטון ושלושת חוקיו החשובים. 

חלק לילדים את חולצת הקייטנה.

יום חמישי

נכין יחד את מערך ציפור שיווי משקל . הקפידו על צביעה. 

נמשיך במערך כדורי ברנולי. חשוב להתחיל את המערך הזה בהשערת מחקר, לכתוב על הלוח את תשובות המשתתפים, ורק אחרי זה להדגים מה קורה בפועל, להפתעת התלמידים ולתת להם לבנות דגם משלהם. לשוחח על ברנולי ולצאת עם דגם צבוע יפה. הקפידו לנשוף בין הכדורים בצורה נכונה. 

נסיים במערך, כדור מולקולה . הדגש במערך הזה הוא על עבודה עקב בצד אגודל לפי הסרט והתמונות ועזרה של ילדים שהצליחו לאלה שמתקשים. 

נעשה סיכום של השבוע העמוס שעברנו נבצע את התערוכה, נכריז על תלמידים מצטיינים, ונפרד מהילדים.

חשוב, לאסוף אתך את הדפים שתלית בתחילת הקייטנה, לודא שיש ברשותך דף נוכחות ממולא ושאתה לוקח אתך את כל הציוד שנותר בקייטנה ולא משאיר אחריך דבר. 






[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים