מס' משכים: 3
משך 1: תאוריה וסקירת חלקי המודל.
משך 2: התחלת בניה.
משך 3: סיום הבניה ובדיקת המודל אפשרות לתחרות בין המודלים.
טנק השרמן פותח על ידי הצבא האמריקאי בשנת 1942, ונכנס לשימוש נרחב במהלך מלחמת העולם השנייה.
הוא שימש את צבאות בעלות הברית, בעיקר בקרבות באירופה ובצפון אפריקה.
זהו הטנק שיוצר במספרים הגבוהים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, עם מעל ל-49,000 יחידות שיוצרו.
השרמן היה נחשב לטנק אמין מבחינה מכנית, קל לתחזוקה ונוח לייצור המוני.
בזכות פשטותו, יכלו בעלות הברית לתקן אותו במהירות בשטח ולהשיבו לקרב.
עם זאת, היו לו גם חסרונות משמעותיים בהשוואה לטנקים הגרמניים המתקדמים.
השריון שלו היה דק יחסית ולא תמיד הצליח לעמוד בפני תותחים חזקים. התותח שלו היה בקוטר קטן,
מה שהקשה על חדירה לשריון אויב כבד. למרות מגבלותיו, הטנק הצטיין בגמישות, במהירות יחסית,
וביכולת תמרון גבוהה. בשנות החמישים הגיעו טנקי שרמן גם לישראל כחלק מרכש ביטחוני.
צה"ל שדרג אותם והתאים אותם לתנאי הלחימה המקומיים.
השרמן שימש את ישראל באופן משמעותי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.
הוא הפגין עמידות ויעילות גם בזירות קשות כמו רמת הגולן וסיני.
אחד המאפיינים המרכזיים של הטנק הוא יכולתו לנוע בכוח רב ולחצות מכשולים בשדה הקרב. כוח זה,
לצד אמינותו, הפכו את השרמן לאחד הטנקים האיקוניים במאה ה־20.
המנוע שמשמש אותנו לטנק הוא פשוט, ואותו מנוע שיש לנו גם במכונית הרחף למשל, גרם לתנועה מהירה מאוד.
כאן, מחוברים לאותו מנוע, תמסורות של גלגלי שיניים שמסוגלים להפוך א המהירות לכוח . איך זה פועל ?
התשובה היא: גלגלי שיניים. גלגלים אלו מסוגלים להמיר אנרגיה להפקה של תנועה חליפית בין מהירה או חזקה.
הדבר דומה מאוד להילוכים באופניים . הקליפ הבא מראה, איך מחליפים מהירות בכוח:
היחס בסרטון שמעל כה קיצוני שאם היינו מפעילים את המנגנון ביום בו היקום נוצר (המפץ הגדול)
גלגל השיניים האחרון היה מסתובב פחות מ-0.01 מעלות ועל מנת למנוע ממנו להסתובב
אנו זקוקים ליותר אנרגיה מאשר יש ביקום (בהנחה וגלגלי השיניים לא ישברו).
והנה סרטון הבניה. תשומת הלב למערכת התמסורת של הטנק.