הארה תכניות העשרה בעמ - ספינת קטמרן




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

מפרשית קטמרן עם מנוע גומי'

מס' משכים: 2
משך 1: תאוריה ובניית השלד של הסירה.
משך 2: הדבקה והרכבה של כל החלקים. 

 

 

 

מטרה

 
התלמידים יבנו "קטמרן", כלי שייט הבנוי משתי קורות צפות המחוברות בתא השייט.
הכלי ממנוע או לחילופין שט על ידי מפרשית. התלמידים יבנו קטמרן המבוסס על שתי אפשרויות ההנעה גם יחד : מנוע ומפרשית.
קטמרן צף במים הואיל ומתח הפנים של המים יוצר כוח הפוך בכיוונו ושווה למשקל שהקטמרן מפעיל על המים.
 
 
 
עבור תלמיד 1.
 
 
החלק ומידותיו תפקיד כמות
קלקר 250X25X12 מגלשים 2
קורת עץ 200X10X3 2 למגלשים,2 לכן מנוע,1 לתורן 5
קורת עץ 30X10X3 כן מנוע 2
גומיות קטנות מחברי קורות כן מנוע 2
קורת עץ 300X10X3 תושבת מנוע 1
מדחף 150 מדחף 1
רצועת גומי 650 מנוע 1
שרטוט פיראט מפרש 1
 
 המידות במ"מ
  • חובה להתנסות בבניית דגם אחד בטרם השיעור ולהביאו לכיתה.
  • המערך נפרש על 4 שעות אקדמאיות. בהתאם לרמת המשתתפים ניתן לפרוש זאת גם על 6 שעות אך להשתדל להימנע מכך.
  1. קטמרן היא סירה בעלת שני גופי ציפה מקבילים, המחוברים יחד במסגרת או סיפון.
  2. המבנה הכפול מעניק לקטמרן יציבות גבוהה יותר לעומת סירה רגילה עם גוף אחד.
  3. הקטמרן נחשב למהיר במיוחד בשל חיכוך נמוך עם המים ומשקל קל יחסית.
  4. מקור השם "קטמרן" הוא בשפה הטמילית מהודו, ומשמעותו "קשור יחד".
  5. קטמרנים קיימים בגרסאות מפרשיות, מנועיות ואף דגמים המיועדים למגורים ושיט יוקרתי.
  6. בשל יציבותם, קטמרנים כמעט ואינם נוטים לטלטלות חזקות או להטיה מסוכנת בים סוער.
  7. סירות קטמרן נפוצות בשיט ספורטיבי, תחרויות, שיט נופש ואף ככלי תחבורה באיים.
  8. הקטמרן יעיל בצריכת דלק בדגמים ממונעים, וקל יותר לתמרון בעגינה לעומת יאכטות רגילות.
  9. בשל רוחבם הגדול, קטמרנים מציעים שטח מחיה נרחב, דבר ההופך אותם למבוקשים לשיט ארוך טווח.
  10. החיסרון העיקרי הוא גודלם הרחב שמקשה על כניסה למרינות קטנות ומייקר את העגינה.
 הסבר מדעי
הדגש בסירת הקטמרן הינו על ציפה במים והנעה בעזרת מנוע פדל המנצל אנרגיה אצורה (מלשון אוצר) בגומי. למעשה  הפעלתה של סירת הפדל מתבססת על חוק הפעולה והתגובה של ניוטון, אשר  מסביר כי  "על כל כוח המופעל מגוף ראשון על גוף שני, פועל כוח, זהה בגודלו והפוך בכיוונו מהגוף השני על הראשון", בסירת הפדל נוצר חיכוך בין תנועת המדחף למים אשר יוצרים פעולה שבהמשכה תגובה המביאה לתנועת הסירה קדימה

דגשים

  1. כאמור בונים גם את המפרשית וגם את המנוע.
  2. את רצועות הקלקל ניתן לשייף (תלמידים שמסוגלים) בצורת יהלום לצורך כושר ציפה גבוהה יותר.
  3. את הקורות שתומכות את המפרשית ומחוברות בגומייה יש להדביק רק מצד אחד על מנת לאפשר למפרשית לחדור מביניהן.
  4. לתכנן עבודה מקבילה בזמן ייבוש.
  5. כן המנוע מתחבר לגוף הקטמרן באמצעות גומיות.
והנה סרטון ההדרכה 



 



[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים