הארה תכניות העשרה בעמ - סירת מנוע




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

סירת מנוע




 

 
 

מטרה

 
התלמיד ילמד על נושא המנוע החשמלי, כיצד הוא עובד, יכין מעגל חשמלי, יראה שהמנוע עובד, יהפוך את קטבי המעגל ויראה מה קורה (המנוע מסתובב לכיוון השני), יוסיף נגד למעגל ויראה מה קורה ( המנוע מסתובב לאט), לבסוף יבנה סירת מנוע.
 
 
 
 
 
 
 
חומרים עבור תלמיד 1.
 
 
הוראות השיעור
  • תחילה כל ילד בונה מעגל חשמלי שמטרתו לגרום למנוע להסתובב. איך? מכניסים שתי סוללות,  בכיוון  שמסומן, לתושבת הסוללות.קצות חוטי החשמל  חשופים. יש לקפל אותם לשתיים, ואח"כ קיפול נוסף כך שקצה החוט החשוף יקופל ל ארבע. אתה מכניסים את קצה החוט למנוע המנוע פועל !
  • מנוע – מבצע עבודה. נחבר לקצה שלו מדחף אדום ונראה איך המנוע מיצר רוח או דחף.
  • עתה, נהפוך את הקטבים ונראה מה קורה (המנוע יסתובב לכיוון השני) .
  • עתה , נחבר לאחר החוטים נגד בעל ערך של 10 אוהם.  קצה חוט כלשהו לרגל אחת של הנגד והרגל השנייה של הנגד למנוע. מה קורה ? המנוע מסתובב לאט. ניתן אפילו לספור את מספר הסיבובים שלו.
 
 
תיאוריה
  1. אנרגיה- היכולת לבצע עבודה, אילולא היה בידינו האנרגיה לא הייתה האפשרות לבצע כל פעולה שהיא
  2. איך פועל המנוע ? על הציר של המנוע יש שני מגנטים. מסביב הציר ישנו סליל חשמלי צפוף. שמחברים את המנוע לסוללה למעשה האלקטרונים יוצאים מהסוללה ויוצרים שדה אלקטרומגנטי על הסליל. בכל רגע נתון אחד המגנטים נדחה על ידי השדה האלקטרו מגנטי ובאותו רגע בדיוק המגנט השני נמשך. כך מסתובב לו המנוע. !
 
ממציא המנוע
מייקל פרדיי (1791 - 1867), פיסיקאי וכימאי אנגלי, בונה המנוע החשמלי הראשון.

פרדיי לא רכש מעולם השכלה מדעית פורמלית, ולא התמצא כלל במתמטיקה. הוא עבד ככורך ספרים, אך התעניין במדע, שמע את הרצאותיו הפומביות של סר המפרי דייווי, והגיש לו עותק כרוך שלהן. בעקבות זאת מינה אותו דייווי להיות עוזרו, ולאחר זמן החל במחקרים בכוחות עצמו. אף שעסק בעיקר בקשר בין חשמל ומגנטיות, התעניין גם בכימיה ובין השאר גילה את הבֶּנזֶן.
 
לאחר שגילה את עקרון ההשראה האלקטרומגנטית - שדה מגנטי משתנה מחולל זרם חשמלי במוליך - הבין פרדיי כי ניתן לבנות מנוע חשמלי (דינמו) לפי עיקרון זה, והציג דגם ראשון ב-1831.
 
סרטון שמסביר כיצד מנוע חשמלי עובד



יש להשיט את הסירה בגיגית ולשמור שהרכיבים לא ירטבו.
 
 
בהצלחה.

סרטון בניה 



[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים