הארה תכניות העשרה בעמ - כיתות ג' -ד'
 




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

קייטנות סל המדע כיתות ג' - ד'

יום ראשון

נפתח את היום הראשון של הקייטנה בהיכרות עם התלמידים. נתחיל בסבב שמות ואיזה שהוא
משחק חבר קצר כדי לייצור גיבוש בקבוצה. לאחר מכאן נדון עם התלמידים על שם הקייטנה -
מה זה מדע וטכנולוגיה? כל תלמיד יספר על המדען/ההמצאה/התגלית האהובה עליו. 
ולאחר מכאן נציג בפני התלמידים את 10 המדענים החשובים בהסטוריה ו 6 המדענים
הישראלים שזכו בפרס נובל לכימה, נראה לתלמידים את התמונה של המדען ונספר על 
התרומה שלו למדע.

בהמשך היום נעבור למערך שנקרא מטוס חשמלי, נתחיל בצביעה של חלקי המטוס. לאחר מכאן
נדביק את החלקים בעזרת הדבקים שבערכה. עם לתלמיד חסר דבק בערכה אפשר להשתמש
בדבק פלסטיק רגיל.

את היום נסיים בבניה של משקפי מציאות מדומה, כל תלמיד יבנה משקף. אם תלמיד הרכיב בטעות
את העדשות הפוך, לא נורא כל מה שצריך לעשות הוא לקפל אותם הפוך כך שהכיתוב כלפי פנימה.
לאחר הבניה נכנס לאתר יוטיוב בסמארטפון ונפעיל את אחד הסרטונים שמתאימים למשקף, במידה
ולתמיד אין טלפון נעביר את המשקפים מאחד לשני.

יום שני

את היום השני נפתח בבניה של הוברבורד, לאחר הבניה נסביר לתלמידים את עיקרון צינור ונטורי -
ע"י ציור על הלוח ודוגמאות מחיי היומיום. לאחר מכאן אפשר לערוך עם התלמידים ניסוי נראה אילו
פרמטרים משפיעים על המרחק אותו הרחפת יכולה לעבוד עד שנגמר לה האוויר - משטח החלקה/
כמות אוויר/ עוצמת הדחיפה...

בהמשך היום נבנה עם הילדים את המערך גשר לאונרדו, נלמד את הילדים על לאונרדו דה ויצני שהמציא
את סוג הגשר הזה (דברנו עליו כבר ב10 המדענים החשובים היסטוריה). נראה לילדים את הסרטונים 
שנמצאים בתוך דף המערך - חשוב להבהיר לתלמידים שכל הקסם בגשר הזה הוא שבונים אותו מבלי
להשתמש במסמרים או דבקים ושהוא ניתן לפירוק והרכבה רב פעמית.

בסוף היום נבנה עם הילדים את מערך נורת שולחן לד, לילדים רבים מערך זה הוא בעצם המעגל החשמלי 
הראשון שהם בונים בעצמם. נעבור איתם על כל חלקי המעגל (סוללה, מפסק, נורה) ונסביר את תפקידו
של כל רכיב. נסביר לילדים מה זה בעצם חשמל ואיך הוא עובד.

יום שלישי

את היום השלישי נפתח בבנית קליידוסקופ, נתחיל את הבניה במזיגה של מעט דבק פלסטיק לתחתית כוס
יין קטנה חד פעמית ונפזר עליה חרוזים - ונתן לזה להתייבש. בינתיים נקח שתי מראות ונראה מה קורה 
לאובייקט שנמצא בין המראות כאשר אנחנו משנים את הזווית בין המראות,  ככול שהזווית קטנה יותר כך
מספר הפעמים שהאובייקט מופיע גדל (מספר הפעמים שווה ל 360 חלקי הזווית בין המראות). לאחר מכן
נסיים לבנות את הקליידוסקופ ונתבונן בחרוזים.

בהמשךהיום נבנה ספינרים, לפני שנוסף את המשקולות בקצוות הספינר ננסה לסובב
אותו בלעדיהן. כאשר אנחנו מסבבים אותו ללא המשקולות הוא מסתובב לאט ועם המשקולות הוא
מסתובב מהר יותר וליותר זמן. דרך הדגמה זו נוכל להסביר את החוק הראשון של ניוטון ואת עקרון
התנועה המעגלית. נדבר עם הילדים על הסיפור המרתק שעומד מאחורי המצאת הספינר.

בסוף היום נבנה משקפת, נלמד על חוש הריאה שלנו וכיצד הוא עובד, נלמד מה קורה לקרני האור
שהן פוגעות בעדשות. נדבק על ההבדל בין עדשה למראה. נעשה משחק מי מצליח לקרוא/ לזהות
מרחוק יותר בעזרת המשקפת.

יום רביעי


נפתח את היום הרביעי בבניה של גלגלי תאוצה, את המערך נתחיל בהדבקה של של התמונה בגב
הגלגל ובהדבקה של המשקולות עד בחלק הקידמי בעזרת דבק פלסטיק.חשוב מאוד לחכות שהדבק
יתייבש לגמרי לפני שממשיכים לשלב הבא, אחרת המשקולת יכולות להשתגר במהירות בעת הסיבוב.
בזמן היבוש אפשר לדבר עם הילדים על החק התאורתי ולהראות להם את הסרטונים שדף המערך.

בהמשך היום נבנה נשכן, נסביר לילדים את חשיבות הפרקים והמפרקים שבגופינו. ננסה לנוע ולזוז 
ולהשמש בכמה שפחות פרקים ומפרקים. נעשה תחרות הרמת עצמים בעזרת הנשכן. כל זוג ילדים
יכול לפרק את הנשכן שלהם ולבנות נשכן ארוך מאוד. 

נסיים את היום בבניה של גוני השלד, גוני הוא בעצם מודל של שלד גוף האדם. בכל חיבור בין שתי
חתיכות עץ (חלקי גוף) יש חלק שהוא למעלה (קרוב יותר לקצה הסיכה) וחלק שהוא למטה (קרוב
יותר לרגלים המתפצלות של הסיכה).את הבינה שלו אנו ממליצים להתחיל מהראש, החלק הבא שהוא ה
צוואר הולך מתחת לראש, החלק בא שזה הצלעות יהיה מעל הצוואר וכך הלאה...

*נחלק לילדים את חולצת הקייטנה.

יום חמישי

נתחיל את היום בהכנה של מפת כוכבים, לאחר שבנינו את המפה כל תלמיד יראה אלו קבוצות
כוכבים מופיעים בשמי הלילה בתאריך הלידה שלו. נלמד על השימוש בכוכבים ככלי ניווט בעבר.
נלמד מה הם בעצם הכוכבים ולמה רואים אותם רק בלילה.נראה לילדים את הסרטון על שביל
החלב.בתחתית הדף.

נמשיך את היום בבניה של מודל מערכת השמש, נלמד על הכוכבים השונים שנמצאים במערכת 
השמש. לנסה להמחיש לתמידים מדוע יממה עורכת 24 שעות / חודש 30 יום/ ושנה 365 ימים.
נלמד כיצד משפיע גודל הכוכב והמרחק שלו מהשמש על תנאי המחייה עליו. נראה לילדים את
הסרטונים האתר על הנושא.

נסיים את היום בהכנת סליים, נספר לילדים על ההיסטוריה של הסליים ועל המבנה הכימי שלו.
נכין עם הילדים סליים.

נעשה סיכום של השבוע העמוס שעברנו ונפרד מהילדים.




[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים