WE MAKE JUNIOR
שכבת גיל גן חובה - ב'
שיעור 45 דקות
25 שיעורים
עולם המייקרים הוא תחום העוסק בעשייה, שילוב רחב של מגוון תחומי עניין, טכנולוגיות וקישורים.
להפוך רעיון למציאות, לקחת חלקים ממשהו אחד ולבנות ממנו משהו אחר, לקחת חומר מסוים (עץ, מתכת, פלסטיק וכו) ולהפוך אותו לחפץ אחר, למטרה מסוימת. המטרה יכולה להיות כל דבר, מפרויקט הנדסאי עד לאומנות.
השאיפה בעולם המייקרים היא לבנות וליצור תוך תוך שימוש בידע טכני ומדעי.
ממה תוכנית המייקרים שלנו מורכבת ?
בתוכנית הילדים יחשפו לעולם המייקרים, בכל שיעור נלמד דרך בנייה/הרכבה של ערכות מייקרים שונות.
כיצד מראה עובדת?, מהי אנרגיה?, מהו פולימר?, מה תפקידה של העדשה ? ועוד.
דרך ערכות אלו הם ירכשו את הכישורים השונים הדרושים כדי להתחיל וליצור בעצמם, בנוסף לידע מדעי רלוונטי ומעניין.
שיעור מספר
תוכן השיעור
מערך השיעור
דיסציפילינה
מדעית
תמונות
1
היכרות עם הילדים דרך משחק חביב.
הסבר קצר על נושא התוכנית.
נבנה מכונית שנעה בעזרת הכוח הדיחה שבין שני מגנטים.
מכונית מגנטית
פיסיקה
2
נכין קליידוסקופ שיוצר צורות מרהיבות, ונלמד כיצד עובדת המראה.
קליידוסקופ
אופטיקה
3
מהו מרכז כובד של גוף הנדסי, כיצד מוצאים אותו?
ציפור מרכז כובד
פיזיקה
4
נכין הוברבורד שמחליק במהירות ונלמד על חוק ונטורי.
הוברבורד
פיסיקה
5
צמד קנגרואים שעוברים לתנועה באמצעות גלגלי שיניים. איך עובד גלגל שיניים?
מכניקה
קנגרו
6
נלמד על הבורג האווירי של לאונרדו דה וינצי.
נכין דגם משלנו ונדגים את המושג אוטורוטציה.
רוטוקופטר
אוירודינמיקה
7
נכיר באמצעות קסם מרהיב, חומר הסופך אליו נוזלים הנקרא SAP.
חומר סופח מים שמדמה פתיתי שלג, לא משנה מה הטמפ' בחוץ, היום נשחק בשלג ונבין איך התופעה הזאת קוראת.
קסם המים הנעלמים
פתיתי שלג
כימיה
8
נכין ביחד סליים,
נלמד מה היא תמיסה, מומס וממיס.
סליים
כימיה
9
נלמד מהם מאובנים, כיצד הם נוצרים ונציל בעצמנו דינוזאור שנקבר באדמה.
מאובנים
פלאונטולוגיה
10
ציורים הקמים לתחייה ברגע שמעבירים מעליהם שקף, איך זה קורה?
תמונות קמות לתחייה
אופטיקה
11
נכין מודל דו מימדי של מערכת השמש, נלמד את שמות כל הכוכבים. נבין למה שנה היא דווקא 365 ימים, חודש 30 יום ויממה 24 שעות.
מערכת השמש
ד ו מימד
אסטרונומיה
חנוכה
בחנוכה נכין סביבוני אילוזיה, כשנסובב אותם מהר נחזה באשליה האופטית שהם יוצרים.
סביבוני אילוזיה
פיזיקה
12
בחזרה על כדור הארץ, נחזור על שדה מגנטי ונבין איך הוא קשור למצפן.
מצפן
פיזיקה
13
נכין ספינר שמסתחרר במהירות, ונלמד על איזון גוף המסתובב על ציר.
ספינר
פיסיקה
14
נבנה היחד משקפת דרכה כל דבר רחוק נראה קרוב. נלמד כיצד המשקפת עובדת ומה תפקידן של העדשות.
משקפת
אופטיקה
15
נצפה יחד בתמונות מתעתעות. נכיר מקרים שבהם יש "כשל" בין מה שהעין רואה והמוח מבין.
נלמד על זכרון לטווח קצר ונכין סרטים קצרים המבוססים על זיכרון לטווח קצר
סרט הנפשה
אופטיקה
16
נבנה נשכן בצורת תנין שניתן להרים בעזרתו דברים מבלי לגעת בהם ביד. נלמד על הפרקים והמפרקים שיש לנו בגוף.
נשכן מפרקים
פיסיקה
17
מהי הסוואה בטבע וכיצד מטיבים בעלי החיים להסוות עצמם.
תנועה והסוואה
ביולוגיה
18
רק נסתכל בעזרת קופסאת החקר שלנו ונחקור את הצמחים והחרקים השונים שנמצאים בחצר.
ננסה לגלות מה סוג החיה או הצמח.
קופסת חקר
ביולוגיה
19
בנייה של גיטרת עץ עם מיתרי גומי.
נלמד מהו צליל ואיך הוא נע במרחב?
גיטרה
פיזיקה
20
נבנה את גוני השלד, מודל של גוף האדם שכאשר נמשוך בחוטים הוא רוקד. נלמד על העצמות שיש בגוף האדם ומה תפקידן.
גוני השלד
ביולוגיה
21
נרחיב את הידע לגבי גלי הקול, נבנה טלפון חוטי ונשחק במשחק "זה הסוד שלי".
טלפון חוטי
פיזיקה
22
קוביה שמעלימה מטבע שמכניסים אליה ? איך זה קורה? הקוביה מעוטרת בפאות שכל אחת מהן היא אילוזיה מדעית מעניינת.
קופת קסם
אופטיקה
23
נכין צמידים עם חרוזים פלוארסנטים פולטים אור. שיוצאים עמם לשמש, כל חרוז יפלוט צבע אחר, איזה צבע נקבל ?
צמידי שמש
פיזיקה
24
נבנה גשר ללא דבק וברגים, גשר שאת הטכניקה לבנייתו המציא לאונרדו דה וינצי לפני מאות שנים.
נסכם את השנה ונראה ממה הכי נהננו במהלכה.
גשר לאונרדו
פיזיקה