הארה תכניות העשרה בעמ - חול צבעוני
 




 
  ביצוע תשלומים
  הרשמה לניוזלטר
  יצירת קשר
  הארה בפייסבוק
 








 

חול צבעוני

 מטרה
 
התלמיד ילמד על סוגי המינרלים השונים המופקים בטבע תוך הדגש על נושא המלחים תכונותיהם ודרך הפקתם באמצעות יצירת קולאז צבעוני של מלח בגוונים שונים.
סוגי המלחים השונים המוכרים לנו כגון: מלח שולחן, מלחי אמבט, מלח ים ועוד הם למעשה תוצאה של תגובה כימית הנוצרת בין בסיס לחומצה. ההבדל בין חומר המוגדר כחומצה ובין חומר המוגדר כבסיס הוא למעשה בכך שלכל אחד מהחומרים ישנו מטען חשמלי שונה לחומצות ישנו מטען חיובי ולבסיסים מטען שלילי. כאשר מוסיפים בסיס לחומצה הבסיס סותר את החומצה או מנטרל את החומציות וכך נוצר חומר שהוא לא חומצי ולא בסיסי, וכאלו הם המלחים והמים אשר נוצרים בתגובה בין החומצה לבסיס.
לקבוצת המלחים כמו לקבוצות חומרים אחרות ישנן תכונות ייחודיות להן כגון: מידת התמוססות בנוזל, הולכת חשמל ועוד. המלח מהווה מרכיב מרכזי ביצירת הסבון אשר באמצעותן הלכלוך והשמן מנוקים מגופינו.
רוב המלחים נוצרים בתהליכים טבעיים ומועבדים על ידי בני האדם לצרכיו השונים, לדוגמא בים המלח מצויים מפעלי ים המלח אשר בהם מפיקים את המלח שאותו אנו שמים במזון לתיבול: NAOH.
 
חומרים עבור תלמיד 1.
 
 
 
החלק ומידותיו תפקיד כמות
מלח שולחן - רגיל חול רבע מאריזת מלח שולחן במשקל 1 ק"ג ( שקית מלח מספיקה ל4 תלמידים)
גירים צבעוניים צביעת המלח חפיסת גירים לקבוצה בת 12 תלמידים
כוסות חד פעמיות שקופות מתקן לאחסון החול 1
צלחת חד פעמית  משטח לצביעת המלח באמצעות הגירים 1
דבק פלסטי לבן סגירת הכוס -
 
 
הוראות בנייה
  • כל תלמיד יקבל כוס וצלחת חד פעמיים. הכוס חייבת להיות שקופה ואילו בצלחות עדיף לעשות שימוש בכאלו בעלות מרקם מחוספס בקערת – תחתית הצלחת.
  • המדריך יעבור ויחלק לכול תלמיד כמות קטנה של מלח לתוך הצלחת – ( כשמינית מנפח הכוס השקופה לערך.
  • כל תלמיד יקבל חתיכת גיר צבעוני ובאמצעות חיכוך הגיר עם המלח יהפוך את צבעו מלבן לצבעוני.
  • בתום הצביעה באמצעות צבע מסוים, יש לשפוך את המלח לתוך הכוס ולחזור על התהליך עם צבעי גיר נוספים. בכל כוס ניתן להכניס בין 5-7 שכבות צבע שונות.
  • עם מילוי הכוס כמעט עד סופה, יש לצקת דבק פלסטי לבן בכדי לבצע סגירה של הקולאז.
  • חשוב להמתין מספר דקות בטרם חלוקת העבודות לתלמידים בכדי לאפשר לדבק להתייבש.
  • ניתן ליצור צורות וערבוב בין שכבות החול על ידי דקירת הכוס באמצעות שיפוד. כך אנו מערבבים בין השכבות.
  • שיחה במהלך הפעילות בנושא: חומרים בטבע, תכונות חומרים, מינרלים ומלחים, תמיסה רוויה סבונים.


והנה הסרטון 




 



[חזרה למעלה]       [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]
עיצוב וביצוע: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים